Reklama

Porady

Specjalista radzi

9 miesięcy oczekiwania

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 56

Adobe Stock

W ciąży, która jest ważnym czasem w życiu kobiety i jej dziecka, trzeba zadbać o zdrowie obojga.

Jeżeli do tej pory nasza dieta nie była dobrze zaplanowana, to jest to dobry moment, aby zadbać o sposób odżywiania. Dieta kobiety w ciąży nie musi być wyszukana, powinna być natomiast urozmaicona. Trzeba jeść to, co lubimy, a jednocześnie zachować zasady wynikające z piramidy zdrowego żywienia i uwzględnić składniki, które będą dobrze wpływać na przebieg ciąży i rozwój dziecka.

Jednym z ważnych składników odżywczych jest kwas foliowy, bo jego niedobór może spowodować u dziecka poważne wady. Suplementację kwasu foliowego najlepiej rozpocząć jeszcze przed ciążą i kontynuować w pierwszych 3 miesiącach. Kolejnym składnikiem wpływającym na rozwój dziecka jest żelazo. Tutaj jednak suplementację prowadzimy tylko na zlecenie lekarza, w oparciu o wynik badania krwi, aby uniknąć przedawkowania. Oba składniki powinny być też uwzględnione w naszych posiłkach. Wspomniany wcześniej kwas foliowy występuje dość powszechnie, jego dobrym źródłem są np.: szpinak, kalafior, brokuły, wątróbka, pomarańcze, banany. Niezależnie jednak od spożywania produktów bogatych w kwas foliowy przez pierwsze 3 miesiące ciąży należy go suplementować. Żelazo natomiast w dużej ilości występuje, m.in. w mięsie, żółtkach jaj, płatkach owsianych, herbatce z pokrzywy. Kolejnym ważnym składnikiem jest wapń, którego może dostarczyć mleko. Jeżeli go nie lubimy, to możemy sięgnąć po przetwory mleczne, np. jogurt, kefir, twaróg. Źródłem wapnia są również ciemnozielone warzywa i orzechy.

Reklama

Często pada pytanie o zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży nie ulega ono zmianie, w drugim i trzecim wynosi przeciętnie 2,5 tys. do 2,8 tys. kalorii na dobę. Listę produktów, które powinnyśmy spożywać, najlepiej ustalić w oparciu o piramidę zdrowego żywienia, opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia. Podstawę piramidy produktów spożywczych stanowią obecnie warzywa i owoce – z naciskiem na warzywa – które powinny być dodawane do każdego posiłku. Najlepiej, aby były surowe lub gotowane na parze, ponieważ wtedy mają najwięcej składników odżywczych. Wiemy, że warzywa strączkowe, np. groch, fasola, i kapustne mogą powodować dolegliwości gastryczne. Nie znaczy to jednak, że trzeba z nich rezygnować – po prostu jedzmy je w małych ilościach.

Według dietetyków, codziennie powinnyśmy zjadać 600-650 g warzyw i ok. 350 g owoców. Z grupy owoców wskazane są: jabłka, porzeczki, jagody, truskawki i wszelkie dostępne u nas owoce sezonowe. Są one źródłem witamin i minerałów, zawierają dużo antyoksydantów i błonnik.

Jeżeli chodzi o białko, to 60% zapotrzebowania na nie powinny pokrywać produkty zwierzęce, czyli mięso i jego przetwory, a pozostałe 40% – produkty roślinne, czyli m.in. rośliny strączkowe, takie jak groch, bób czy soja. Kobiety na diecie wegetariańskiej nie muszą z niej rezygnować w czasie ciąży czy w okresie karmienia, ale trzeba koniecznie zadbać, aby była ona dobrze zbilansowana, by dostarczała wystarczającą ilość białka, żelaza i witamin, zwłaszcza z grupy B.

Są produkty spożywcze, które w czasie ciąży trzeba ograniczyć do minimum, należą do nich tzw. fast foody, żywność wysoko przetworzona i słodycze. W tym czasie trzeba całkowicie zrezygnować z picia alkoholu oraz palenia papierosów i przebywania w otoczeniu osób palących. Obie te używki są dla zdrowia dziecka skrajnie niebezpieczne. Alkohol może spowodować urodzenie dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym FAS, palenie papierosów natomiast – zarówno czynne, jak i bierne – przedwczesny poród, niższą masę urodzeniową dziecka, większą jego podatność na infekcje w niemowlęctwie oraz inne zaburzenia.

Notowała: Anna Wyszyńska

2021-07-20 10:22

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Prezydentowi przekazano propozycje legislacyjne Ordo Iuris wspierające kobiety w zagrożonej ciąży i rodziny z niepełnosprawnościami

pixabay.com/StockSnap

Po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji eugenicznej, gdzie TK potwierdził, że aborcja dokonana na dzieciach podejrzanych o chorobę lub niepełnosprawność jest niezgodna z Konstytucją, Instytut Ordo Iuris wraz z innymi organizacjami prorodzinnymi złożył w Kancelarii Prezydenta propozycje rozwiązań prawnych dotyczące wsparcia osób niepełnosprawnych oraz usprawnienia procedur adopcyjnych.

Więcej ...

Msza św. krok po kroku

Adobe. Stock.

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Więcej ...

San Marino zalegalizowało aborcję...

2021-09-27 14:18

Adobe Stock

Republika San Marino, będąca enklawą na terytorium Włoch, zalegalizowała aborcję. We wczorajszym referendum poparło ją 77,3 proc. głosujących. Do urn poszło jedynie 41 proc. uprawnionych.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Franciszek: wystrzegajmy się zamknięcia w małych grupkach

Aktualności

Franciszek: wystrzegajmy się zamknięcia w małych grupkach

Podano datę uroczystości pogrzebowych bp. Edwarda Janiaka

Podano datę uroczystości pogrzebowych bp. Edwarda Janiaka

Abp Ryś do kleryków: wspólnota prezbiterium to nie jest...

Kościół

Abp Ryś do kleryków: wspólnota prezbiterium to nie jest...

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u...

Wiara

Co dosłownie oznacza Ewangelia o kamieniu młyńskim u...

Jak naprawdę jest w czyśćcu? Poznaj kilka wizji od św....

Wiara

Jak naprawdę jest w czyśćcu? Poznaj kilka wizji od św....

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

W wolnej chwili

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Polska

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Wiara

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...

Franciszek

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...