Wystawa w dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich jest dostępna do końca października.
Polska po odzyskaniu niepodległości zaczęła dynamicznie zagospodarowywać różne przestrzenie życia i ten rozmach, pomimo wielu kryzysów II RP, przywołuje wystawa. Tytuł ekspozycji to czołowy fragment piosenki Jerzego Jurandota i Henryka Warsa z 1935 r., przenoszącej w „zaczarowany marzeń świat”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Otwiera ją kolekcja malarstwa artystów zarówno niezrzeszonych, jak i tych, których nazwano formistami, bliskich zachodniej awangardzie. Leon Chwistek, Jerzy Hulewicz (z przepiękną Ledą z łabędziem), Jan Piotr Hrynkowski, Eugeniusz Zak, Tadeusz Makowski, Henryk Gotlib (ze znakomitym Portretem dziewczynki) czy Stanisław Ignacy Witkiewicz – to tylko niektóre z nazwisk sygnujących dzieła kieleckiej wystawy.
Reklama
Specjalny nacisk położony został na sztukę przedmiotu, która kształtuje powszechne upodobania, stanowiąc jednocześnie ich wykładnik i odwzorowanie, a także potrafi przenieść widza w tamten wyjątkowy czas i oddać jego klimat. Na ekspozycji pokazano wiodące przykłady polskiej produkcji ceramicznej, w tym słynne garnitury ćmielowskie: Kula, Kaprys i Płaski, będące kwintesencją stylu art déco. Nie sposób nie zachwycić się ćmielowskim serwisem do kawy (Płaski) w niepowtarzalnym odcieniu nasyconego różu. Odrębną grupę stanowią artystyczne wzory i kolory szkła z polskich hut, jak: Niemen, Zawiercie, Hortensja oraz znakomite przykłady polskich kilimów i żakardów. Pokaz uzupełnią stroje i elementy ubioru, a także fotografie największych gwiazd kina, bo okres dwudziestolecia międzywojennego to szybki rozwój tej nowej dziedziny sztuki. Na jej popularność wpływały nie tylko kreacje aktorskie, ale wraz z pojawieniem się filmu dźwiękowego – piosenki, które szybko stawały się szlagierami. Poza tym lata międzywojenne w wielu wspomnieniach pozostały czasem niezliczonych rozrywek. Stąd obecne na wystawie wizerunki popularnych aktorów, programy oraz plakaty filmowe. Czołowym jest portret Poli Negri autorstwa Tadeusza Styki.
Przyspieszona industrializacja kraju w latach 20. XX wieku, mechanizmy wolnego rynku i wzrastająca konkurencja przyczyniły się do rozwoju reklamy, w której kluczową rolę zaczął odgrywać plakat. Pojawiały się plakaty reklamujące produkty lub usługi bez podawania nazwy producenta – najciekawsze przykłady są na kieleckiej wystawie.
Znalazło się na niej ok. 370 eksponatów. Rzemiosło artystyczne pochodzi w większości z Muzeum Narodowego w Kielcach. Obiekty użyczyły też m.in. Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Muzeum Krakowa, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach, w Gliwicach. Są też przedmioty z kolekcji prywatnych.